מדריך להתאמות לסטודנטים

אז סיימת את השירות הצבאי שלך. אתה אחרי הטיול הגדול לחו"ל ועכשיו הגיע הזמן "להיות" קצת רציני ולהתחיל לחשוב על הלימודים שלך באקדמיה. רק שעצם המחשבה על הלימודים מזכירה לך את הקשיים שהיו לך בחטיבה ובתיכון וגורמת לך לסיוטים בלילה.

פתאום אתה נזכר שכשהיית קטן הלכת לכל מיני מקומות עם ההורים שלך וקיבלת "הקלות" בבחינות. אז מה עושים עכשיו? לאן אפשר לפנות בשביל שיעזרו לך? אפשר בכלל לעזור לך?

אנחנו באניגמה פלוס הכנו עבורכם מדריך להתאמות לסטודנטים, שמיועד למאובחן "הוותיק" ו"לחדש" שלא תמיד יודעים מהם הזכויות שלהם וכיצד האקדמיה יכולה לסייע להם במהלך הלימודים שלהם.

 

בחינת הפסיכומטרי

אלא אם אתם מתכננים ללמוד באוניברסיטה הפתוחה, או שאתם בני 40 ומעלה, רוב מוסדות הלימוד בארץ דורשים מהמועמדים לעבור את בחינת הפסיכומטרי על מנת להתקבל ללימודים. ישנם מספר מועט של מוסדות אשר מאפשרים למועמדים בעלי הפרעת קשב או לקויות למידה ללמוד אצלם, אך זאת בתנאי והם נרשמו למכינות ייעודיות לאוכלוסייה זו ועברו בהצלחה את דרישות הסף במהלך המכינה.

בחינת הפסיכומטרי מהווה מכשול גדול לאדם בעל הפרעת קשב או לקות למידה והיא מהווה עבורו לעיתים גורם מרתיע שלעיתים יכול לגרום לוותר על החלום ללמוד מקצוע מסוים.

הבשורה הטובה היא שניתן לקבל התאמות בבחינת הפסיכומטרי. הבשורה הרעה שמאוד קשה לקבל התאמות ו"המרכז הארצי לבחינות והערכה" (הגוף האחראי על קיום הבחינה) דורש היסטוריה מתועדת שמוכיחה כי לאורך השנים סבלת מקשיים בלימודים, כי עברת אבחונים בעבר וכדומה.

מספר דגשים והמלצות

  • לפני שמתחילים לחפש מכונים שבהם תוכל ללמוד לקורס, יש להיכנס לאתר המרכז הארצי לבחינות והערכה ולקרוא על התנאים והדרישות שלהם לקבלת התאמות בבחינה. באתר ישנו פירוט של המסמכים הנדרשים, האבחונים הנדרשים, מתי יש להגיש את המסמכים (עד חודשיים ממועד הבחינה שאליה נרשמת) וכדומה.
  • במידה ועברת אבחון להפרעת קשב בילדותך וכיום אתה מעל גיל 23 מומלץ לחדש את האבחון. בכל מקרה ישנה המלצה לחדש את האבחון אם עברת את האבחון בילדות. זאת מכיוון ומטרת האבחון היא לקבל תמונת מצב לקשיים שמלווים אותך בעת ביצוע האבחון. חשוב להדגיש שהמלצה זו תקפה גם לכאלו אשר אובחנו גם כסובלים מלקות למידה.
  • באופן עקרוני אם אתה כבר מבצע חידוש אבחון אז עדיף לבצע אבחון משולב (אבחון פסיכו-דידקטי ואבחון להפרעת קשב). אבחון שכזה בודק את הקשיים הלימודים שלך (אבחון פסיכו-דידקטי) ואת הפרעת הקשב שלך.
  • במידה ואתה נמצא במעקב קבוע של רופא (פסיכיאטר / נוירולוג), מומלץ להביא גם מכתב מהרופא המטפל שלך.

סוגי ההתאמות שניתן לקבל בבחינה:

  1. תוספת זמן (לחלק מהבחינה או לכולה).
  2. הפסקות בין חלקי הבחינה.
  3. השמעת פרקי הבחינה באנגלית.
  4. טופס בחינה מוגדל / דף תשובות מוגדל.
  5. שימוש במחשבון ל-4 פעולות חשבון בסיסיות.
  6. הקלדת מטלת הכתיבה.
  • חשוב לזכור כי בעוד שהבחינה הרגילה בפסיכומטרי מתקיימת 6 פעמים בשנה. הבחינה המותאמת מתקיימת שלוש פעמים בשנה (אפריל, יולי ודצמבר).
  • לפני שאתה רץ לבחור מכון שבו תלמד לפסיכומטרי, חשוב לבחור במכון אשר מציע מסלול לימודים אשר מותאם לאנשים בעלי הפרעת קשב. כלומר, כיתה קטנה עם מספר קטן של תלמידים, תוכנית לימוד יותר ארוכה (ככה לא תרגיש שכולם רצים בחומר ואתה מפספס את החומר), הלימודים עם הפסקות יזומות, שיעורי עזר וכדומה.
  • יש להיעזר בסבלנות במידה ואתם מתקשרים ליחידה לבחינות מותאמות. קשה מאוד לתפוס אותם בטלפון.
  • לעיתים קרובות יש עיכוב במתן תשובה, לכן יש להתחיל את תהליך איסוף המסמכים והגשת הבקשה בהקדם האפשרי במקום לדחות אותו לרגע האחרון.
  • ישנם מכונים ללימוד לפסיכומטרי אשר מציעים כשירות נוסף עזרה באיסוף החומר והגשת המסמכים לוועדה. לעיתים הדבר שווה את התשלום הנוסף.

בגרויות

בחלק מהמקרים, בנוסף לפסיכומטרי יהיה צורך גם בכל הנושא של השלמת בגרויות. ישנם מקומות רבים שמציעים הדרכה וקורסים שעוזרים להתכונן לבחינות הבגרות. הקישור לעיל מכיל מידע רב בנושא וקישורים למכונים רבים העוסקים בתחום.

אקדמיה

מזל טוב!!! הצלחת לעבור את בחינת הפסיכומטרי, לקבל ציון טוב ולהתקבל למסלול הלימוד שכל-כך רצית. עכשיו עולה השאלה כיצד האקדמיה יכולה לסייע לך להתמודד עם המסגרת הלימודית. חשוב לזכור ולהבין כי המסגרת התמיכתית המוצעת לסטודנט בעל הפרעת קשב לא נועדה להעניק יתרון לסטודנט כזה או אחר, אלא לעזור לו להגיע לאותה רמה של הסטודנט הממוצע ולבטא את היכולות הטמונות בו.

על מנת לעשות סדר בנושא זה נחקק ב-2008 "חוק זכויות תלמידים בעלי לקויות למידה במוסדות על-תיכוניים" (פירוט והסבר של החוק תוכלו למצוא באתר). מטרת החוק הייתה להסדיר באופן מסודר את ההגדרה מיהו סטודנט בעל לקות למידה, מהי לקות למידה, מי מוסמך לבצע אבחון דידקטי ופסיכודידקטי, מהי המסגרת התמיכתית המוצעת, הקמת מרכז בכל מוסד אקדמאי אשר אחראי על תחום זה וכדומה. אך יחד עם זאת, למרות הכוונות הטובות של מחוקקי החוק, עד היום לא חוקקו תקנות לחוק זה. כך שאנחנו מגיעים למצב שבו הבלגן חוגג וכל מוסד אקדמאי מחליט באופן עצמאי לגבי התמיכה שהוא מעניק, הנהלים להחלטה למי מגיע תמיכה וכדומה.

בנוסף לכך, על מנת להתמודד עם הקשיים שבמיון הבקשות של סטודנטים ובהתאמה מדויקת ככול האפשר של ההתאמות המתאימות לסטודנט, פיתחו במרכז הארצי לבחינות והערכה (כן, כן, אלה אותם היוצרים של מבחן הפסיכומטרי) מבדק ממוחשב בשם מת"ל. מטרת המבדק הוא לאבחן את לקויות הלמידה השכיחות – דיסלקציה, דיסקלקוליה ודיסגרפיה – וכן להעריך את הסבירות לקיום הפרעת קשב וריכוז. דוגמא נוספת לבעייתיות שנוצרה בעקבות אי חקיקת התקנות לחוק "זכויות תלמידים בעלי לקויות למידה במוסדות על-תיכוניים" אפשר גם למצוא בנושא האבחונים. בעוד החוק מגדיר מיהם אנשי המקצוע שמוסמכים לאבחן, בפועל ישנם מוסדות אשר ידרשו ממכם לעבור אבחון נוסף, אפילו שביצעתם אבחון להפרעת קשב מסודר רק לפני מספר חודשים.

מספר דגשים והמלצות

  • כפי שנכתב קודם, כחלק מדרישת החוק בכל מוסד אקדמאי ישנו אגף אשר אחראי על הנגשת הלימודים לסטודנטים בעלי הפרעת קשב. ברוב המוסדות הנושא נמצא בתחום אחריות משרד דיקאנט הסטודנטים.
  • לפני תחילת הלימודים (ואף לפני הרישום ללימודים) מומלץ להתייעץ עם משרד דיקאנט הסטודנטים לגבי התנאים המוצעים לסטודנטים בעלי הפרעת קשב, דרישות המשרד להכרה בסטודנט כסובל מהפרעת קשב (כלומר, האם אתם צריכים להשקיע סכומי כסף נוספים באבחונים שונים), ולברר אילו אבחונים הם מקבלים, האם הם עובדים עם מכונים / רופאים מסוימים (2 סעיפים אלו אינם חוקיים אבל אין אפשרות לאכוף אותם) וכדומה.
  • יש להתחיל בתהליך הגשת הבקשות עם תחילת הלימודים, מומלץ אפילו להתחיל בתהליך ההגשה כבר עם הקבלה ללימודים.
  • חשוב לזכור כי גם אם קיבלתם התאמות בביה"ס או בפסיכומטרי, אין הדבר אומר שבהכרח תקבלו התאמות גם במוסד בו בחרתם ללמוד. אישור המסמכים שהגשתם וקבלתם תלוי באישור וועדה פנימית במוסד שבו בחרתם ללמוד ואינו כפוף לנהלים מסודרים ושקופים.
  • התאמות בלימודים ובמבחנים זה דבר חשוב ומועיל, אבל העזרה הראשונה (והמועילה מאוד) שדיקאנט הסטודנטים יכול להעניק לכם הוא בשיעורי עזר (כמו חונכות אישית), סדנאות למידה, ליווי אישי וכדומה.

ההתאמות (הנפוצות) שניתן לקבל:

  1. תוספת זמן במבחנים.
  2. ביצוע מבחנים בכיתה קטנה.
  3. הקראת מבחנים.
  4. כתיבת המבחן על לפטופ במקום לכתוב.
  5. תוספת זמן בהגשת עבודות.
  6. פריסת התואר לתקופה ארוכה יותר.

תקופת הלימודים מהווה עבור רוב הסטודנטים, ובמיוחד עבור סטודנטים בעלי הפרעת קשב, תקופה אשר רוויה בלחצים. במידה ואתם חשים בקשיים רגשיים, תמיד ניתן לפנות לדיקאנט הסטודנטים אשר מעניק טיפול רגשי במחיר מסובסד לסטודנטים.