מה ההבדל בין אבחון דידקטי לאבחון פסיכודידקטי?

שומעים הרבה על אבחון דידקטי מצד אחד, ועל אבחון פסיכודידקטי מצד שני. השמות דומים, ולמי שלא מכיר את התחום עלול להיות קשה להבין איזה משני האבחונים הוא צריך – ולמה.

אז מה ההבדל בין אבחון דידקטי לאבחון פסיכודידקטי?

מטרת האבחון

קודם כל, אבחון דידקטי נועד רק לזיהוי לקויות למידה, בהנחה שאין קשיים נוספים שעלולים לפגוע בתפקוד האקדמי, כמו יכולת שכלית נמוכה או קשיים רגשיים.

אבחון פסיכודידקטי כולל גם אבחון פסיכולוגי, עם כל מה שכרוך בכך. המטרה של אבחון דידקטי בפני עצמו היא לאפיין את קשיי הלמידה של התלמיד ואת אסטרטגיות הלמידה שלו, ולבנות עבורו תכנית מתאימה. אבחון פסיכולוגי מתייחס גם לתחומים רגשיים וחברתיים, ומטרתו לבנות תכנית טיפול מורחבת שנותנת מענה לכל מגוון מקורות הקושי.

מי רשאי לאבחן

אבחון דידקטי מתבצע על ידי מי שהוכשר לכך, דהיינו מאבחן דידקטי.

אבחון פסיכודידקטי יכול להתבצע באחת משתי דרכים:

  1. על ידי פסיכולוג מומחה שהוכשר לביצוע אבחון דידקטי.
  2. על ידי פסיכולוג מומחה שערך אבחון פסיכולוגי בנפרד, ומאבחן דידקטי שערך אבחון דידקטי בנפרד – על האבחנה וההמלצות משני האבחונים להיות מסוכמות ביחד בחוות דעת של הפסיכולוג המומחה.

התאמות בדרכי היבחנות

יש הבדל משמעותי מבחינת ההתאמות שהאבחונים השונים מאפשרים לתלמיד לקבל. ההבדל הזה הוא מהותי, במיוחד לתלמידי חטיבה ותיכון שעבורם האבחון יהיה רלוונטי לבגרויות.

אבחון דידקטי נותן התאמות ברמות 1 ו-2, שמאפשרות היבחנות בתוכן קבוע אבל בדרכי העברה מגוונות (לדוגמה הארכת זמן או הכתבה לבוחן ניטרלי). לעומת זאת, אבחון פסיכודידקטי נותן התאמות ברמה 3, שמאפשרות היבחנות עם שינוי בתוכן הבחינה (לדוגמה שאלון מותאם).

כלומר ישנם סוגי התאמות מסוימים שניתן לקבל רק במידה שגם פסיכולוג חתום על האבחון.

תתייעצו עם בית הספר!

בכל מקרה תמיד חשוב להתייעץ עם יועץ\יועצת בית הספר. הם אלה שאמורים להכיר את הנחיות משרד החינוך בצורה הטובה ביותר, ויוכלו להדריך אתכם בהתאם. כמו כן, לעתים לבתי הספר השונים יש תקנות שונות, וחשוב להכיר אותן לפני שניגשים לביצוע האבחון.

המידע מבוסס על חוזר מנכ"ל משרד החינוך