סימנים להפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים

בדקו, האם יש לי הפרעת קשב?

כאן מפורטים סימנים להפרעת קשב וריכוז לפי הגדרת ה-DSM – חלקם תסמינים של חוסר קשב וחלקם תסמינים של היפראקטיביות.

העמוד הזה נועד לשמש עבורכם אבחון עצמי ראשוני להפרעת קשב וריכוז. זה שאלון קשב וריכוז, שמחולק שני חלקים: החלק הראשון בודק חוסר קשב והחלק השני בודק היפראקטיביות. סמנו את כל הסעיפים שנכונים לגביכם, ובסוף בדקו כמה סימנתם!

תסמיני חוסר קשב:

אני מתקשה להתמקד בפרטים ועושה שגיאות "טיפשיות" (שגיאות שנעשו לא עקב חוסר הבנה או חוסר ידיעה אלא כתוצאה מחוסר תשומת לב).

האם את/ה מתבלבל/ת בין פלוס למינוס או פרטים אחרים? נתקל/ת בחפצים? מקיף/ה תשובה בבחינה למרות שהתכוונת להקיף אחרת? מחמיץ/ה פרטים מהותיים בהוראות? צריך לבדוק את העבודה שלך מספר רב של פעמים בגלל טעויות?

אני מתקשה להתרכז במטלות מונוטוניות (כגון קריאה או הקשבה) לאורך זמן.

האם את/ה מסוגל/ת לקרוא ספר לאורך זמן ולזכור את מה שקראת? האם יש צורך לחזור על קטעי קריאה מספר פעמים? כמה זמן ניתן לשמור על רצף פעילות/הקשבה? האם את/ה מפספס חלקים חשובים בסדרה / סרט? האם את/ה מסוגל לראות סרט בקולנוע לאורך זמן?

אני מקשיב/ה חלקית למה שאומרים לי.

אמרו עליך שלדבר אליך זה כמו לדבר אל קיר? האם יש לך הרגשה שאת/ה מתנתק/ת בזמן שיחה? האם יש לך קושי לעקוב אחר מהלך השיחה? האם מחשבותיך נודדות בזמן שיחה עם אחר? האם מעירים לך על כך?

אני מתחיל/ה דברים ולא מסיים/ת, מתחיל/ה ו"נמרח/ת", עובר/ת מדבר לדבר, בעיקר במשימות מונוטוניות או ממושכות.

האם את/ה מסוגל/ת לעבוד לפי הוראות וללא צורך לבדוק כל הזמן את ההוראות כאשר לדוגמא מבשלים? האם יש לך קושי לשמור על רצף בפעילות? נטייה לעבור ממשימה למשימה מבלי להשלימה?

אני מתקשה בדברים הדורשים ארגון וסדר.

האם יש לך קושי לארוז תיק לקראת נסיעה ללא רשימה מוכנה, קושי בסידור הבית או סידור "אישי" של השולחן ואת/ה נעזר/ת באחרים על מנת להיות מסודר/ת?

אני נמנע/ת או סולד/ת מביצוע מטלות הדורשות מאמץ של ריכוז מתמשך.

האם אתה נמנע/ת מאתגרים? מלמידה של דברים חדשים בגלל קושי? מהכנת עבודות למסגרת אקדמית?

אני מאבד/ת דברים.

שאל/י את עצמך כמה פעמים אבדת מפתח, פלאפון וחפצים אחרים בתקופה האחרונה האחרונה. כמה את/ה מתעסק/ת במאמץ שלא לאבד דברים?

אני מוסח/ת בקלות כאשר אני עוסק/ת במטלות מונוטוניות כגון קריאה, הקשבה וכדומה.

האם את/ה זקוק/ה לשקט מוחלט כשאת/ה לומד/ת או קורא/ת? במידה ויהיה רעש (למשל – מישהו נכנס לבית) האם הדבר יוציא אותי מריכוז (אפילו שהדלת לחדר בו את/ה עובד/ת סגורה)? האם לוקח לך הרבה זמן לחזור לנקודה ממנה הפסקת?

אני שכחן/ית.

האם כשאת/ה יוצא לטיול (קצר) את/ה צריך רשימה מסודרת (כי אחרת תשכח את רוב הדברים)? עד כמה את/ה תלוי ביומן בכדי להתנהל? עד כמה את/ה שוכח/ת היכן הנחת חפצים שונים? האם שולחן העבודה שלך מלא בפתקי תזכורת?

תסמיני היפראקטיביות ואימפולסיביות:

אני נוטה לתנועתיות יתר בכיסא, בעמידה וכדומה.

עד כמה הרגל שלך "מקפצת" בזמן ישיבה? כמה פעמים את/ה משנה את תנוחת הישיבה שלך בגלל שאת/ה חש/ה באי שקט?

אני מתקשה להישאר ישוב/ה לאורך זמן בכיתה, בישיבות או בהרצאות.

האם את/ה קם/ה מפעם לפעם "בכדי להתמתח" או לשטוף את הפנים בכדי להתעורר? האם את/ה חש/ה אי נוחות גדולה (מבחינה גופנית ורגשית) כאשר צריך לשבת לאורך זמן ? האם במהלך ישיבות את/ה מרבה לשחק בחפצים שונים בשביל לשמור על ריכוז?

כילד/ה אמרו שהייתי מתרוצץ/ת ומטפס/ת ללא הפסקה.

האם את/ה חש/ה אי שקט כשאת/ה מעוניין/ת להירגע?

כילד הייתי מעורר/ת רעש רב במשחק ובפעילות.

כששחקת בילדותך, האם כולם ידעו שאת/ה שם בגלל שהיית רעשני/ת (והאם זה עדיין קורה)? האם היום את/ה מייצר/ת רעש (נקישות, דפיקות עם הרגל או העט)? האם את/ה יכול/ה להירגע בזמן פנאי או שאת/ה חייב/ת להעסיק את עצמך?

אני נהנה/ת ממצבים של סכנה.

האם את/ה מרבה לנסוע במהירות גבוהה במיוחד?

אומרים עלי שאני דברן/ית.

האם אחרים מגדירים אותך כדברן/ית או כשתקן/ית? האם את/ה עוצר/ת את עצמך מלהתערב בשיחה ולקטוע את האדם שמדבר? כמה מאמץ את/ה משקיע/ה בכך?

אני נוטה לענות לפני סיום השאלה.

האם את/ה מתפרץ לשיחה בכדי לא לשכוח את מה שאת/ה רוצה לומר? האם את/ה משלים/ה את המשפט של בן-שיחתך מכיוון והוא מדבר לאט וברור לך מה הוא הולך לומר? האם את/ה חסר סבלנות?

אני מתקשה לחכות בתור

את/ה הולך/ת לסופרמרקט/ בנק/ דואר בשעות מאוחרות בהן אין תור, את/ה יוצא/ת הרבה יותר מוקדם לעבודה בכדי להתחמק מפקק או שאת/ה מעדיף/ה לצאת ממש מאוחר מאותה הסיבה. שאל/י את עצמך האם את/ה מסוגל/ת להמתין לתורך עד אשר המרצה יתן לך את זכות הדיבור? האם בתור ילד/ה המתנת בסובלנות בתור כאשר חילקו שקיות הפתעה או שהתעצבנת והלכת/ה בכעס?

אני נוטה להתפרץ לדברי אחרים וכילד/ה נטיתי להפריע ולהציק לאחרים (בעיקר בכיתה).

הכוונה היא לא מציק במובן של להיות מטריד או אלים. שאל/י את עצמך: האם בכיתה הייתי מעיף/ה אווירונים או זורק/ת מחקים? האם הייתי מציק/ה לאחים? מושך/ת תשומת לב של אחרים כשמשעמם לי?

לפרטים על אבחון הפרעת קשב למבוגרים לחצו כאן