שאלות נפוצות בנושא הפרעת קשב וריכוז

יש לך הפרעת קשב וריכוז? אתם הורים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז? סתם באת להתעניין?

אנחנו באניגמה פלוס ריכזנו עבורכם שאלות נפוצות בנושא הפרעת קשב וריכוז.

יש שאלה שלא קיבלתם עליה תשובה מספקת? משהו לא מובן?
אתם מוזמנים לפנות לדסק המקצועי במכון אניגמה פלוס (טופס צור קשר נמצא בצד העמוד, והפרטים המלאים בתחתית).

מה היא הפרעת קשב ADHD?

הפרעת קשב היא תכונה קיצונית תורשתית הגורמת לפיזור קשב ולגירוי יתר. התכונה קיימת בכ-10% מאוכלוסיית הילדים והמתבגרים ובכ-6% מאוכלוסיית המבוגרים. התכונה גורמת להפרעה משמעותית בתפקודים כמו התנהגות, למידה, יכולות חברתיות ומצב רגשי. אך יחד עם זאת, להפרעת הקשב יש גם יתרונות כמו חשיבה יצירתית, מעניינים, בעלי שמחת חיים, בעלי תושייה וערניים לסביבתם.
ההפרעה הישירה הינה סביב רצף, סדר וארגון, ומקשה מאד על כל פעולה מונוטונית פסיבית. לכן, יש קושי ניכר בלמידה, בקריאה, בהקשבה, ובכל פעולה שדורשת התארגנות ויציבות.

האם הפרעת קשב היא פגיעה מוחית?

לא. הפרעת הקשב היא אורגנית (פיזיולוגית), והיא תוצאה של תפקוד שונה של המוח, אך לא מדובר בפגיעה מוחית.

האם הפרעת הקשב יכולה להיות על בסיס רגשי?

הפרעת הקשב היא כאמור אורגנית, זו תכונה גופנית. אם היא אינה מטופלת, נוצרים סביבה מאפיינים של הפרעות רגשיות, חברתיות והתנהגותיות, אך הם משניים. יש מצבים בהם יש פגיעה בריכוז על רקע בעיה נפשית, אך זו אינה הפרעת קשב. במחקרים שונים נמצאו שינויים משמעותיים במבנה המוח ובאופן התפקוד שלו, כולל חזרה למצב התקין תחת טיפול בריטלין.

איך אוכל לדעת אם יש לי הפרעת קשב?

הספרות המקצועית (Dsm 5 ו-ICD 10) הגדירו מספר קריטריונים אשר מאפיינים הפרעת קשב (ADHD). אתם מוזמנים להיכנס לעמוד סימנים של הפרעת קשב וריכוז אצל ילדים או סימנים של הפרעת קשב וריכוז אצל מבוגרים ולבדוק האם לכם או לילדכם יש הפרעת קשב.
עדיין מתלבטים? אנא פנו לדסק המקצועי שלנו לקבלת מידע והכוונה מקצועית.

מי מוסמך לאבחן הפרעת קשב?

על-פי חוזר משרד הבריאות משנת 2010, מי שמוסמך לאבחן הוא פסיכיאטר או נוירולוג מומחה. לקריאה מעמיקה בנושא אתם מוזמנים להיכנס למדריך שנכתב בנושא פה באתר. מדריך זה גם כולל איך אבחון אמור להיערך, מה הוא אמור לכלול וכדומה.

מאיזה גיל אפשר לגשת לאבחון הפרעת קשב?

אנחנו במכון אניגמה פלוס עורכים אבחונים לילדים החל מגיל 5.5.

מה ההבדל בין אבחון שנערך ע"י פסיכיאטר לכזה שנערך ע"י נוירולוג?

אבחון להפרעת קשב אשר נערך ע"י פסיכיאטר יכול גם להעריך במהלך האבחון את ההשפעות הרגשיות של הפרעת הקשב על המטופל, כמו למשל דימוי עצמי, קשיים חברתיים והתנהגותיים, הפרעות נלוות כמו חרדה ודיכאון וכדומה. לעומת זאת, אבחון אשר נערך ע"י נוירולוג לא יכול לבדוק השפעות אלו בגלל שהוא לא הוכשר לכך.

אני לא "ADHD" אלא רק "ADD". האם זה אומר שיש לי הפרעת קשב?

הספרות המקצועית (DSM) חילקה את סוגי הפרעות הקשב למספר תתי-סוגים לצורכי מחקר בלבד:
1. רק תסמיני קשב – inattentive type
2. רק תסמינים של היפראקטיביות ואימפולסיביות – hyperactive type
3. תסמיני קשב והיפראקטיביות (משולב) – combined type
כל הסוגים הללו נמצאים תחת הכותרת של ADHD באנגלית, ובעברית הפרעת קשב.

האם אבחון של הפרעת קשב הוא אבחון דידקטי או פסיכודידקטי?

אבחון של הפרעת קשב הוא אבחון רפואי, המסתמך על ההיסטוריה המפורטת והמלאה של האדם, על בדיקה קלינית (פסיכיאטרית), על שאלונים ועל בדיקות אובייקטיביות, כגון בדיקת התפקוד המתמשך CPT (כמו ה-TOVA). רק במסגרת של תהליך אבחון, ניתן להעריך אם מדובר בהפרעת קשב ואם קיימות בעיות נלוות נוספות.

אבחון דידקטי / פסיכו-דידקטי אינו יכול ואינו אמור לאבחן הפרעת קשב.
אבחון דידקטי / פסיכו-דידקטי מטרתו לבדוק האם קיימת לקות למידה מסוג דיסלקציה / דיסקלקוליה / דיסגרפיה, לקות אשר משפיעה על היכולות הדידקטיות (לימודיות) של האדם. לעומת זאת, הפרעת קשב יכולה להשפיע על היכולות הדידקטיות של האדם אך טווח השפעתה הוא על כל מעגלי החיים של האדם.

הבדל נוסף הוא גם במי שמוסמך לבצע את האבחונים הללו. כפי שנכתב במדריך זה ובמדריך אשר עוסק בחוזר מנכ"ל משרד הבריאות, מי שמוסמך לאבחן הפרעת קשב הוא פסיכיאטר או נוירולוג, בעוד שמי שמוסמך לאבחן לקות למידה הוא אך ורק פסיכולוג מומחה.

מה כולל אבחון הפרעת קשב?

האבחון של הפרעת הקשב חייב לכלול שלושה מרכיבים: הערכה קלינית מלאה, הבודקת גם את המרכיב הרגשי, שאלונים להורים ולמורים, ובדיקה אובייקטיבית המעריכה את התפקוד כגון מבדק T.O.V.A.
הטיפול בהפרעת קשב אף הוא מורכב, ורצוי שיכלול טיפול תרופתי משולב עם טיפול פסיכולוגי התנהגותי. הטיפול התרופתי היעיל ביותר, והכרוך במעט תופעות לוואי יחסית, הוא הריטלין.

למה משתמשים במבדק ה-TOVA במהלך האבחון?

אנחנו משתמשים במבדק ה- T.O.V.A כחלק אינטגרלי מתהליך האבחון על מנת לבדוק את התפקוד של הנבדק, ועל מנת לסייע בקביעת המינון התרופתי ולבדוק את יעילות הטיפול התרופתי.

האם הפרעת קשב היא אופנה? עובדה שפעם חיו בלי להכיר בה.

הפרעת קשב היא הפרעה אמיתית ומציקה ביותר. גם בעבר אנשים סבלו ממנה, גם אם לא הכירו את שמה הנכון, ולכן לא טופלו נכון. לצערנו, בתי הסוהר, המרפאות לגמילה מסמים, והמרפאות הפסיכיאטריות בכלל מכירות לא מעט אנשים כאלו. גם אלו שלא פיתחו הפרעות כה קשות סבלו מקשיים תפקודיים. עבודות רבות מראות ירידה תפקודית בכל תחומי החיים באנשים מבוגרים שלא טופלו.

האם הפרעת קשב עוברת בגיל ההתבגרות?

הפרעת הקשב ברוב המקרים אינה עוברת, והחלק ההיפראקטיבי בלבד דועך. גם כאשר אומרים שההפרעה עוברת, מדובר בעצם במצב בו יש הפרעה "שארית". כלומר, מנגנוני הפיצוי והשליטה שהאדם פיתח מאפשרים לו לחיות ללא מצוקה, אך אם יופיעו מצבי לחץ (למשל למידה לבגרויות), הפרעת הקשב "תצוף ותעלה" על פני השטח.

האם הפרעת קשב היא פינוק ועצלות? אנחנו רגילים היום שכל דבר בא בקלות ואיננו מתאמצים.

לא נכון. אמירה זו גובלת ברוע לב, היות ואנשים הסובלים מהפרעת קשב מתאמצים מאד להתרכז ולהתמקד. אבל הם נכשלים בכך כל הזמן וחיים בתחושה של תסכול ושל אכזבה עמוקה מעצמם. הם מפונקים בדיוק בה במידה שחולי אסטמה משתמשים במשאף מתוך פינוק.

האם יש הפרעת קשב גבולית?

לא. הספרות והידע הרפואי המקצועי אינה מכירים בהגדרה כזו…

האם טיפול תרופתי בהפרעת קשב הוא רק במקרים הקשים?

לא ולא! כל העבודות המחקריות שנעשו מראות חד משמעית כי ללא טיפול תרופתי אין טיפול כלל, או בשפת הדימויים – הטיפול הוא כמו מכונית בלי מנוע. מכיוון שמדובר בהפרעה גופנית, אין לנו היום לצערנו אפשרות לעזור לאנשים אלו ללא תרופות. אמירה זו, לפיה הטיפול התרופתי הוא רק ל"מקרים הקשים", מקוממת במיוחד היות והיא מעבירה מסר מעוות ומפחיד להורים ולמטופלים. לפיה אף פעם לא הטיפול הלא נכון אשם, אלא האדם עצמו שהוא "מקרה קשה". מה שנכון, אם לא נטפל באנשים אלו תרופתית, הם יהפכו ברובם ל"מקרים קשים"…

אז אולי עדיף לחכות עם הטיפול?

לא כדאי להשתהות. חוסר הטיפול מסוכן ביותר היות והוא חושף את האדם לפגיעה תפקודית והתפתחותית נרחבת. לכן, רצוי לטפל מיד עם תום האבחון ולאפשר לאדם תפקוד מיטבי ומיצוי יכולותיו הלימודיות והאומנותיות.

האם הטיפול מסוכן או לא?

ככל הידוע למדע הרפואה, הטיפול אינו מסוכן. לעומת זאת, ידוע לנו בבירור כי חוסר טיפול הוא מסוכן מאד. יש לזכור כי גם חוסר טיפול הוא בחירה שיש לקחת עליה אחריות, וכי המשמעות לגבי האדם גדולה מאד. כתוצאה, ההמלצה הרפואית כיום היא חד משמעית: לטפל ובהקדם, על מנת למנוע נזק. לטפל באופן מלא, דהיינו כל שעות היום, על מנת לאפשר תפקוד מקסימלי תקין. כאשר פועלים כך, הילדים הם ילדים בריאים ומתפקדים, המממשים את הפוטנציאל שלהם במלואו.

עשיתי אבחון להפרעת קשב, אילו התאמות אפשר לקבל?

אתם מוזמנים להיכנס למדריך ההתאמות במערכת החינוך (או למדריך להתאמות לסטודנטים) המפורסמים שניהם באתר. באופן עקרוני, אבחון הפרעת קשב מספק התאמה של תוספת זמן בבגרויות. במידה ותרצו התאמה רחבה ומקיפה יותר תצטרכו לבצע אבחון פסיכו-דידקטי אשר בודק את היכולות הדידקטיות של הילד והיכן הוא מתקשה.

האם ניתן לקבל החזרים מחברות הביטוח או מקופות החולים?

חברות הביטוח וקופות החולים מחזירות למבוטחיהן סכומי כסף שונים על פי תנאי הפוליסה, סוגי הטיפולים ודרגתו המקצועית של המטפל. הדסק המקצועי באניגמה פלוס שמח לסייע כמיטב יכולתו בהעברת המידע בנושא בין המטופלים. יחד עם זאת, אין לאניגמה פלוס כל מעמד רשמי בנושא ואיננו אחראים לנושא ההתחשבנות וקבלת ההחזרים מקופות החולים וחברות הביטוח. על המטופל\ת לבדוק היטב אצל המבטח \ הקופה את זכויותיהם ואת התנאים לקבלתם לפני ההגעה לטיפול או אבחון.