גופן מיוחד לדיסלקסיה: האם זה עובד, ואם כן, מדוע?

A Special Font for People with Dyslexia: Does it Work and, if so, why?

שמות החוקרים: Marinus E, Mostard M, Segers E, Schubert TM, Madelaine A, Wheldall K.

Dyslexia. 2016 May 19. doi: 10.1002/dys.1527. [Epub ahead of print]

לחצו כאן לקריאת התקציר המקורי

גופן מיוחד לדיסלקסיה: האם זה עובד, ואם כן, מדוע?

ב-2008 אמן הולנדי בשם כריסטיאן בואר (Christian Boer) פיתח גופן מיוחד בשם "Dyslexie" כדי להקל על ילדים ומבוגרים עם דיסלקסיה לקרוא. הגופן זכה לתשומת לב רבה מהתקשורת העולמית (למשל TheGuardian.com, Slate.com, TheAtlantic.com, USA Today ו-io9.com). מעניין לציין כי כמעט ואין הוכחה אמפירית ליעילות של Dyslexie.

מטרת מחקר זה לבחון האם Dyslexie אכן יותר יעיל מאשר גופן sans serif* נפוץ (גופן Arial), ובמידה וכן, האם זה עשוי להיות מוסבר על ידי הריווח של הגופן, שהינו גדול באופן יחסי.

המשתתפים היו 39 קוראים עם התקדמות איטית שלומדים לקרוא אנגלית. הם התבקשו לקרוא ארבעה טקסטים שונים בארבעה תנאי גופן שונים שבכולם גודל הצגת האותיות זהה, אבל נבדלו במידת הריווח – גם רווחים בין אותיות במילה, וגם רווחים בין מילים.

התוצאות הראו כי קוראים בעלי התקדמות איטית תפקדו טוב יותר (לדוגמה, קראו 7% יותר מילים בדקה) בגופן Dyslexie מאשר בגופן Arial בריווח הרגיל. עם זאת, כאשר הריווחים בין אותיות במילה ובין מילים בגופן Arial תאמו לאלה של גופן Dyslexie, ההבדל במהירות הקריאה כבר לא נמצא מובהק.

הסקנו שהיעילות של גופן Dyslexie אינה נובעת מצורות האותיות שעוצבו במיוחד, אלא מאופן הריווח המסוים של הגופן.

 

*גופן sans serif (סנס סריף, או בתרגום מצרפתית: ללא תג) זהו גופן ללא סיומות שפיציות שנובעות ממשיכת קו האות של הגופן. להרחבה, ניתן לקרוא את ערך הויקיפדיה בנושא. [הערת המתרגמת]