השפעת מתילפנידאט על תפקוד שינה בילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות

Effects of Methylphenidate on Sleep Functioning in Children with AttentionDeficit/Hyperactivity Disorder.

שמות החוקרים: Becker SP, Froehlich TE, Epstein JN.

J Dev Behav Pediatr. 2016 Mar 22. [Epub ahead of print]

לקריאת התקציר המקורי של המחקר לחצו כאן

השפעת מתילפנידאט על תפקוד שינה בילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות

מטרה: לבחון השפעת טיפול בסטימולנטים על תפקוד השינה של ילדים עם הפרעות קשב והיפראקטיביות (ADHD – Attention Deficit and Hyperactivity Disorder). ולזהות מנבאים של בעיות שינה כתופעת לוואי של נטילת סטימולנטים.

שיטה: מאה שישים ושלושה ילדים נאיביים לסטימולנטים* (72% בנים) בגילאי 7 עד 11 המאובחנים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות (120 עם ADHD עם מרכיב קשב דומיננטי, 43 עם ADHD משולב) השתתפו בניסוי אקראי, כפול-סמיות, עם ביקורת פלסבו למשך 4 שבועות, בו הם קיבלו מתילפנידאט (MPH – methylphenidate) פעם ביום (תכשיר ארוך פעולה). ההורים השלימו דירוג שבועי של תופעות לוואי כולל סעיף המתייחס לבעיות שינה.

תוצאות: לפני התחלת התרופה, לעשרה אחוזים מהמטופלים היו בעיות שינה על פי הדירוג של הוריהם. שיעור בעיות השינה שעלו מדירוגי ההורים במשך טיטרציית המתילפנידאט באופן כללי עלה ככל שעלה המינון של המתילפנידאט (פלסבו: 8%; מינון נמוך: 18%; מינון בינוני: 15%; מינון גבוה: 25%). היו הבדלים בין ילדים עם (כמות = 16) או בלי (כמות = 147) בעיות שינה קודמות. על אף ש-23% מהילדים ללא בעיות שינה קודמות כן סבלו מבעיות שינה במינון הגבוה ביותר של מתילפנידאט, רק 37.5% מהילדים עם בעיות שינה קודמות עדיין סבלו מבעיות שינה במינון הגבוה ביותר של מתילפנידאט. משקל נמוך וערך BMI נמוך (Body Mass Index) שויכו עם בעיות שינה מוגברות במהלך טיטרציית המתילפנידאט.

מסקנות: מחקר זה מדגים קשר כללי בין מינון גבוה של מתילפנידאט לבין יתר בעיות שינה בילדים הסובלים מהפרעת קשב והיפראקטיביות, בייחוד אצל ילדים בעלי משקל או BMI נמוכים. עם זאת, חלק ניכר מהילדים עם בעיות שינה קודמות כבר לא סבלו מבעיות שינה תחת המינון הגבוה ביותר של מתילפנידאט, מה שעשוי לעזור להסביר את הממצאים המעורבים שדווחו עד היום במחקרים הבוחנים השפעת מתילפנידאט על תפקוד שינה אצל ילדים עם הפרעת קשב והיפראקטיביות, ומציע כי אין צורך להימנע מטיטרציית מינון מתילפנידאט רק על בסיס בעיות השינה של הילד טרם תחילת הטיפול. מחקר עתידי נדרש כדי לשכפל ולהרחיב ממצאים אלה לתחומים יותר ספציפיים של תפקודי שינה וכדי לזהות הבדלים בין ילדים עם תפקודי שינה שנותרים עקביים או חווים שיפור בעקבות שימוש במתילפנידאט.

*מעולם לא נטלו סטימולנטים לפני כן (הערת המתרגמת).