השפעת שקיפות והיכרות אורתוגרפית על קריאת מילים בעברית אצל מבוגרים עם ובלי דיסלקסיה

The effects of orthographic transparency and familiarity on reading Hebrew words in adults with and without dyslexia.

שמות הכותבים: Yael W, Tami K, Tali B.

Ann Dyslexia. 2015 Jul;65(2):84-102. doi: 10.1007/s11881-015-0100-4. Epub 2015 Apr 25.

לחצו כאן לקריאת תקציר המאמר המקורי.

השפעת שקיפות והיכרות אורתוגרפית על קריאת מילים בעברית אצל מבוגרים עם ובלי דיסלקסיה

המחקר הנוכחי בדק את השפעות השקיפות וההיכרות של מילה על זיהוי מילים אצל קוראים מבוגרים דוברי עברית הסובלים מדיסלקסיה עם קושי בעיבוד פונולוגי בהשוואה לקוראים טיפוסיים. מדדנו זמן תגובה ודיוק לקריאה בעל פה של שמות עצם יחידים בכמה תנאים: ניקוד שמספק מידע לגבי שקיפות אך פחות מוכר ואותיות ניקוד שמגבירות שקיפות אורתוגרפית מבלי לפגוע בהכרת המילה.

בהתאם למחקרים קודמים עם מבוגרים הסובלים מדיסלקסיה, מבוגרים דוברי עברית הסובלים מדיסלקסיה היו משמעותית איטיים יותר בהשוואה לביקורת. עם זאת, גם קוראים דיסלקטיים וגם קוראים טיפוסיים קראו מילים לא מנוקדות מהר יותר כאשר היו אותיות ניקוד, מה שמעיד שהם עשויים להפיק תועלת מעליה בשקיפות אורתוגרפית, כאשר הייצוגים הגרפמיים מוכרים. רק דיסלקטיים קראו מילים מנוקדות לאט יותר ממילים לא מנוקדות והיו רגישים יותר לשכיחות מילים. במילים לא מנוקדות, רק קוראים טיפוסיים הפיקו תועלת מתחרות מופחתת של שכנים אורתוגרפיים של מילים ארוכות.

התוצאות מעידות על כך שהן שקיפות אורתוגרפית והן היכרות אורתוגרפית משחקות תפקיד חשוב בזיהוי מילים. לדיסלקטיים יש ליקוי בפענוח של יחידות קטנות יותר והם יותר רגישים להפחתת מידת ההיכרות עם המילים.