עכבה סמויה במבוגרים הסובלים מ-ADHD עם או בלי השפעת תרופה: מחקר ראשוני

Latent inhibition in ADHD adults in and off medication: a preliminary study.

החוקרים: Lubow RE, Kaplan O, Manor I.

J Atten Disord. 2014 Oct;18(7):625-31. doi: 10.1177/1087054712445783. Epub 2012 Jun 1.

לחצו כאן לקריאת תקציר המאמר המקורי.

עכבה סמויה במבוגרים הסובלים מ-ADHD עם או בלי השפעת תרופה: מחקר ראשוני

מטרה: לקבוע את השפעת תרופה ממריצה (סטימולנט) על תפקוד של מבוגרים הסובלים מ-ADHD (הפרעת קשב והיפראקטיביות – Attention Deficit and Hyperactivity Disorder) במשימת קשב סלקטיבי שמעריכה את העיבוד של גירויים לא רלוונטיים.

שיטה: למטופלים הסובלים מ-ADHD ולביקורות מותאמות ניתנו שני מפגשים של מטלת חיפוש חזותי דו-שלבית של עכבה סמויה (Latent Inhibition). בשלב 1, הם איתרו את המיקום של צורה יחודית שהוצגה עם מסיחים הומוגניים. בשלב 2, נבדק זמן התגובה לאיתור המטרה כפונקציה של הניסיון בשלב 1 עם המטרה או המסיח, או שניהם, מה שסיפק מדידת עכבה סמויה של נבדק ביחס לעצמו. במפגש הראשון, המטופלים שסובלים מ-ADHD לא נטלו את התרופות הממריצות אותן הם נוהגים לקחת באופן רגיל. במפגש השני הם כן נטלו את התרופות.

תוצאות: נבדקים בעלי ADHD שלא היו תחת השפעת תרופה הציגו עכבה סמויה במידה דומה לזו של הביקורות; נבדקים בעלי ADHD תחת השפעת התרופה הציגו פחות עכבה סמויה לעומת הביקורות. הבדלים קבוצתיים בעכבה סמויה תווכו על ידי זמני תגובה לגירוי המסיח שלפני לכן לא היה רלוונטי במטלה.

מסקנות: את העכבה הסמויה המופחתת בקבוצת ה-ADHD תחת השפעת תרופות ניתן לייחס לפעולת התרופה שמפחיתה את משאבי הקשב המוקדשים למסיחים.