הנחיות לזמן חירום

איך אתמודד עם ילדים עם הפרעת הקשב בזמן זה?

  • המצב הנוכחי מייצר חרדה, חוסר ודאות ותחושת חוסר אונים בכולנו
  • ילדים עם הפרעת קשב נוטים לרגישות יתר, ובעלי סקרנות רבה. חלקם סובלים מקשיי ויסות, כלומר, הם אימפולסיביים, נוטים לשבש את מחזורי השינה והערות, ורגישים לרעש.

משמעות מאפיינים אלו:

  1. יש להם נטייה לשמוע הכל, גם מהחדר השני.
  2. הם פונים לאינטרנט, שהתכנים בו היום קשים ומאיימים. עקב סקרנותם, הם עלולים גם לחפש באופן מכוון את התכנים האלה
  3. עקב קשיי הוויסות והאימפולסיביות הם מתקשים יותר לשבת בבית וזקוקים לפעילות
  4. עקב רגישותם לרעש לאלו שרגישים) הם סובלים מאד מהאזעקות ומה"בומים".
  5. הם נוטים להפוך יום ולילה, לשבור את המסגרת, וכך להימצא עוד יותר המצב של תוהו ובוהו.
  6. בעת הזו, שכולם במצוקה ולחץ, קשיים אלו מקרינים על כולם ומשבשים את מהלך היום של כולם.

לכן, חשבנו לנכון להציע כמה דברים ראשוניים:

  1. בניית מסגרת ברורה של יום ולילה. יש להעיר אותם בבוקר, ולאפשר להם סדר יום, כולל סוג של למידה, סוג של פעילות, וכל דבר שייצר מערכת שעות ברורה ויציבה.
  2. ילדים מטופלים תרופתית – מומלץ מאד לתת את התרופה. לא רק לצרכי לימודים, אלא גם לאפשר להם ארגון פנימי טוב יותר.
  3. לציין – השבוע חוזרים ללימודים ב"זום". אחד מלקחי הקורונה הוא שרובם בגדול של הילדים עם הפרעת קשב אינם מסוגלים ללמוד ב"זום"  ללא טיפול והם אף פותחים פערים לימודיים.
  4. חשוב לנטר את גישתם לאינטרנט (אייפון, מחשב וכו') ולוודא שאינם נכנסים לסרטונים ולתמונות בלתי נסבלים גם לנו, המבוגרים.
  5. לכבות את הטלוויזיה בבית! אפשר לפתוח מדי פעם לצורך חדשות או לייצר גל שקט, אבל חשוב מאד שהטלוויזיה לא תפעל כל הזמן ברקע.
  6. נסו למצוא פעילויות משותפות ומרגיעות למשפחה: משחקי קופסה, במידת האפשר פעילות גופנית בקרבת מקום מוגן, בישול משותף, צפייה משותפת בסרטים מותאמים לגיל או כל פעילות משפחתית אחרת שמתאימה לכם ולבני ביתכם
  7. אל תהססו לפנות לעזרה. יש מוקדים של קופות חולים מפוזרים בכל מקום בארץ. הרופאים יכולים להתייעץ בכל שאלה הקשורה להפרעת קשב, ונשתדל לענות בהקדם.
  8. אל תהססו להגיע לתורים שנקבעו, אנחנו מחכים לכם ☺

פרופ' איריס מנור
וצוות אניגמה פלוס